حاجز

وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ_سوره نحل ایه 125

حاجز

وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ_سوره نحل ایه 125

حاجز

حاجز در عربی یعنی سنگر....
شاید اینجا یکی از سنگر های ما در برابر هجوم های صدگانه دشمن باشد.... سلاح ما امر قران که می گوید "وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ"
یاحق...


از دور که نگاه می کنی گنبد فیروزه ای در میان درختان سرسبز منظره ی دلنشینی را به وجود آورده ، داخل که بروی سر سبزی موج می زند ، درختان زیبایی خود را به رخت می کشند درها ، پنجره ها همه سبز است . آدم ها در اینجا به هم خیلی شبیه هستند اما هر یک برای خود نظری دارند مثل جاهای دیگر اما غریبه باشی یا آشنا فرقی نمی کند سلامت می دهند ، آخر رسمشان است از این رسم ها زیاد در اینجا می بینی . رسم هایی که معلمشان برایشان به یادگار گذاشته کسی که برایشان مانند یک پدر مهربان بود . آری اینجا را دانشگاه امام صادق(ع)  یا همان مکتب الصادقی می گویند که رهبرمان درباره اش گفت :

"دانشگاه امام صادق یک پدیده‌ی ممتاز است؛ صرفاً یک دانشگاه مثل بقیه‌ی دانشگاه‌ها نیست که فقط میخواهند دانشجو و عالم تربیت کنند؛ این هم هست؛ منتها علاوه‌ی بر این، میخواهد از همه جهت، یک الگوی دانشگاه اسلامی باشد".

معماری قدیمی ساختمان ها حاکی از عمر آموزشی زیاد اینجا دارد ، ساختمان ها برمی گردد به آن زمان که اینجا را مرکز مطالعات مدیریت ایران می گفتند ، شعبه ای از دانشگاه هاروارد در شمال غرب تهران. اما از سال 61 چند سالی پس از انقلاب اسلامی تبدیل شد به "دانشگاه امام صادق (ع)" که ایده تاسیس آن برمی گردد به آن زمان ها که چهارفصلش زمستان بود ، در آن زمان که پهلوی ها در حال یکه تازی در میدان ستم بودند ، همان روز هایی که روحانیون مبارز را در زندان ها حبس کرده بودند . ایده تاسیس این دانشگاه را می شود در میان مباحثات روحانیون مبارزی همچون رهبرمان سید علی خامنه ای ، شهیدان باهنر ، مطهری , بهشتی و حاج اقا مهدوی کنی و مرحوم طالقانی پیدا کرد . دغدغه وجود یک دانشگاه اسلامی ،دانشگاهی که علاوه بر دروس آکادمیک دروس اسلامی هم در آن تدریس شود در فکر روحانیون انقلابی بود .اما آنچه رویای آنروزهای آن طلبه های انقلابی بود در سال 61 تاسیس شد . دانشگاهی که شاید کمی خاص تر از دانشگاه های دیگر باشد دانشگاهی که فقط مختص علوم انسانی و اسلامی است و رشته های زیر در آن جا تدریس می شود:

الهیات که شامل فقه و حقوق ، فلسفه و ارشاد می باشد، معارف اسلامی و علوم سیاسی ، معارف اسلامی و حقوق ، معارف اسلامی و اقتصاد ، معارف اسلامی و مدیریت ،معارف اسلامی و ارتباطات.

 هر یک ازاین رشته ها مقارن هستند با واژه "معارف اسلامی" یعنی دانشکده علوم سیاسی نه ،  بلکه دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی .

از اسم رشته ها مشخص است که دانشجو فقط در آنجا مدیریت و اقتصاد نمی خواند بلکه معارف اسلامی و مدیریت می خواند یعنی یک حوزه میان رشته ای که هر دو مکمل همدیگرند ، علاوه بر واحد های مصوب وزارت علوم دانشجو موظف است چیزی در حدود 80 واحد هم دروس حوزوی بخواند تا به اصطلاح بشود به او گفت دانشجوی "معارف اسلامی و ..." .

یکی از امتیازات دانشگاه یادگیری دو زبان خارجی ؛ عربی ، انگلیسی یا فرانسه (یکی از دو زبان فرانسه و انگلیسی) میباشد که دانشجو باید هفت ترمی را با آنها سپری کند . جدای از این زبانها دانشجو می تواند هر زبان دیگری را که میخواهد به طور فوق برنامه بیاموزد خواه زبان آلمانی باشد خواه ترکی استانبولی فقط کافیست همت کند و چند نفری دور هم جمع شوند . آموختن سایر مهارت ها مثل بحث کردن و یا سخنرانی های علمی از دیگر ویژگی های اموزشی در اینجاست .اما آنچه در این دانشگاه خیلی مهم است و یکی از نکات اصلی تمایز این دانشگاه از سایر دانشگاه ها می باشد پیوسته بودن کارشناسی ارشد در آن است یعنی دانشجو به محض ورود دانشجوی دوره پیوسه کارشناسی ارشد رشته x  می باشد . باید گفت سختگیری آموزشی یکی دیگر از صفات جدا نشدنی دانشگاه است که به شدت اعمال می شود . این سختگیری ها را می شود در اجرای منظم کلاسها و حتی باقی مانده آنها در ترم های بعد و حضور و غیاب های جدی و ازمون ها پیدا کرد. در ضمن این دانشگاه با اینکه دولتی نیست ولی به صورت روزانه و رایگان اداره میشود.

دانشگاه امام صادق مثل جاهای دیگر قطعا خالی از ایراد نیست و چه بسا ایراد هایی داشته باشد که گهگاهی حتی دانشجو را بسیار کلافه کند که یکی از آنها سنگین بودن برنامه آموزشی است اما آنچه تمام این ها را قابل تحمل و یا حتی شیرین می کند کم بودن موانع یادگیری در اینجاست که مصداق آن وجود روابط صمیمی بین اساتید و دانشجویان ، نبود درگیری هایی که فضای دانشگاه را سیاست زده می کند ، تفکیک جنسیتی که شاید یکی از مهمترین ویژگی های دانشگاه امام صادق باشد، هست. اگر بخواهیم به تفاوت نظرها و اختلاف سلیقه موجود در بین افراد دانشگاه اشاره کنیم قطعا با مصادیق بسیاری مواجه می شویم اما اکثر این اختلاف نظرها در چارچوب منطق جای دارد به طوری که فضای دانشگاه سیاسی هست اما سیاست زده نیست .

آنچه که شاید برای همه سوال باشد چگونگی جذب و پذیرش دانشجو می باشد ، هفت خوان رستم را در این مورد می شود به خوبی حس کرد که برای تک تک بچه های دانشگاه از کدبالایی های بزرگ تر امثال سعید جلیلی و حسام اشنا تا بچه های کد 93 خاطره ای فراموش نشدنی است . اما این موارد عبارتند از :

1.کسب رتبه قبولی و تراز مورد قبول دانشگاه که در قالب معیارهای موردنظر دانشگاه توسط سازمان سنجش به دانشگاه ارائه می شود.

2.کسب معدل کتبی دیپلم بالای 18

3. شرکت در ماراتونی شاید فضایی به نام گزینش که شامل اطلاعات دینی ، سیاسی علمی و تحقیقات دانشگاه درباره دانشجو می باشد.

 

از تمام این ها بگذریم یکی از برگهای برنده دانشگاه بسیج دانشجویی آن است که اگر نگوییم بهترین بسیج دانشجویی کشور است قطعا یکی از بهترین و فعالترین بسیج دانشجویی ها در بین سایر دانشگاه ها می باشد ، که در سال 69 به عنوان اولین واحد بسیج دانشجویی تاسیس شد .هیات میثاق با شهدا ، انجمن های علمی و دفتر اعزام مبلغ و انجمن دانش اموختگان از دیگر تشکل های دانشگاه است .

اما نکته آخر اینکه با رفتن آیت الله مهدوری از پیش دانشجویان شاید کمی نگاه ها نسبت به این دانشگاه تغییر بکند و خیلی ها بگویند دیگر اینجا دانشگاه سابق نیست . آری نبود حاج اقا در کنار شاگردانش قطعا درد بزرگی است اما این را بدانیم دانشگاه امام صادق یک پروژه موقت نبود ، نیست و نخواهد بود چرا که یک سبک زندگی است . این خانوداه با از دست دادن پدر خود قطعا ضعیف نخواهد شد چرا که همه یادشان است خواسته های شیخ مهربانشان را .
و این را بدانیم دانشگاه امام صادق  دانشگاه امام صادق خواهد ماند نه اینکه از حرکت بایستد بلکه در راهش ثابت قدم خواهد ماند و راه را ادامه می دهد انشاءالله....

إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ(رعد11)


پ.ن : ورودی های هر سال را در دانشگاه بچه های کد فلان سال می گن، کد بالایی یعنی بچه های سال بالایی.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۶
سبحان شهیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی