حاجز

وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ_سوره نحل ایه 125

حاجز

وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ_سوره نحل ایه 125

حاجز

حاجز در عربی یعنی سنگر....
شاید اینجا یکی از سنگر های ما در برابر هجوم های صدگانه دشمن باشد.... سلاح ما امر قران که می گوید "وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ"
یاحق...

شنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۴۴ ب.ظ

فردای بعد از توافق...


اخبار و شنیده های زیادی از روند مذاکرات هسته ای این روزها در ترافیک سنگین خبری به ما می رسند ، هر طیف به گونه ای نظر خود را درباره این مذاکرات و توافق احتمالی بیان می کند . اما چه خواهد شد ؟ آیا امریکا به توافق خوب و مدنظر خود می رسد ؟ توافق خوب کدام است ؟ و سوال های بسیار دیگر که ذهن هر یک از ما را به خود مشغول کرده با صرف نظر از سوال ها اگر فرض کنیم توافق شود باید از فردای بعد از توافق منتظر چه اتفاقاتی باشیم ؟ خوشحال بشویم و یا ناراحت ؟ در داخل چه اتفاقاتی می افتد ؟ خارج از مرزهایمان شاهد چه تحولاتی خواهد شد ؟ و سوال هایی از این جنس .

(بیایید فرض کنیم توافق شده است )

*تغییرات داخلی بعد از توافق :

شاید صحیح باشد که بگوییم مهمترین برگ برنده دولت به نتیجه رسیدن این مذاکرات بود و اما حال که به نتیجه رسیده دولت چه رفتاری خواهد داشت ؟

آیا گفتمان دولت و توسعه محوری در داخل تقویت می شود؟ در قبال این اتفاق شاید بشود گفت حامیان دولت که کم کم داشتند امیدشان را به تدبیر دولت از دست می دادند نیرویی گرفته و به حمایت خود از دولت ادامه می دهند . در این میان باید منتظر موج سازی رسانه ای علیه مخالفان توافق بود چرا که به گفته آنها توافق شده و حرف دلواپسان درست از آب درنیامد . و سعی در انزوای گفتمان اصولگرایی خواهند داشت.

اما در این میان سرنوشت اصلاح طلبان چه می شود ؟ آیا روحیه حسن روحانی ادامه حیات برای اصلاح طلبان را ممکن می کند و یا اینکه باید شاهد اتفاقات دهه هفتاد و برخورد کارگزاران با آنها باشیم چرا که دولت اصلی ترین برگ برنده خود را در دست دارد و دیگر نیازی به عناصر اصلاحات ندارد و یا اینکه باید منتظر عکس العمل بر عکس باشیم چرا که انتخابات مجلس نزدیک است و قطعا دولت نیاز به مجلسی همسوی خود دارد؟

سخن از مجلس و  جلب نظر مردم شد.انتظار می رود از این پس منتظر یک تحول سطحی در بازار و اقتصاد باشیم چراکه سرمایه ای محدود به منظور بهبود اوضاع و جلب رضایت عمومی وارد بازار می شود اما چرا محدود ؟ زیرا طرف مقابل هنوز قفل حساب ها را باز نکرده و شاید هم هیچ وقت باز نکند .. آیا دولت به  مطالبات دیگر خود دست میابد ؟ این ها همه سوال هایی است که ذهن را مشغول خود میکند که در صورت توافق کدام یک از این حوادث رخ میدهد.؟

*تحولات خارجی :

قطعا چنین اتفاق بی سابقه ای تحولات مختلفی را در خارج از مرزها در پی خواهد داشت چه در منطقه و چه در سطح کشورهای اروپایی .

 میتوان گفت وضع دموکرات ها بهبود می یابد و دست بالا را در امریکا خواهند داشت اما رابطه اسرائیل با امریکا چه ؟ آیا این دعوای زرگری ادامه پیدا می کند ؟ به قول قدیمی ها زن و شوهر دعوا کنند ابلهان باور کنند چرا که روابط عمیق این دو یار غار با این کارها بهم نمی ریزد بی حق نیستیم اگر این دو را یک کشور بدانیم و اسمشان را" یوسرائیل" بگذاریم .

سرنوشت عربستان چه میشود ؟ آیا از این توافق راضی است ؟ یعنی امریکا مهمترین هم پیمان خود را  در منطقه رها می کند . به ایرانی که 36 سال است که به گفته آنها محور شرارت و بی اعتمادی است اعتماد می کند؟ آیا احتمال آن می رود که شاهد یک جنگ نفتی دیگر باشیم ؟ قطعا جای فکر کردن باقی نمی ماند چرا که برادری عربستان برای جمهوری خواه و دموکرات امریکا ثابت شده است و ساده لوحانه است اگر فکر کنیم امریکا همپا و همراه خود را در منطقه رها کند.

مریمون تانتر؛ رئیس کمیته سیاست ایران عضو سابق شورای امنیت ملی امریکا در یک اندیشکده صهیونیستی قلم به نوشتن مقاله و تحلیلی برده است که در آن پیش بینی می کند گزینه سوم اوباما در برابر ایران بعد از حمله نظامی و مذاکره (توافق) انقلاب نرم در داخل ایران است.

این تحلیل برای ما سوالی را به وجود می آورد مگر هدف امریکا از مذاکرات چیست که اگر جواب نگرفت برای رسیدن به آن دست به انقلاب نرم در ایران می زند ؟ راستی انقلاب یعنی چه ؟ معنایی به غیراز دگرگونی دارد؟ دگرگونی چه؟ دگرگونی وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب . وضع مطلوب آنها چیست ؟ ایرانی بدون فناوری هسته ای ؟ ویا بدون موشکهای بالستیک ؟ ایرانی بی تفاوت در برابر مساله فلسطین ؟ ایرانی بدون هویت ؟ ایرانی بی خطر ؟ و یا اینکه بهتر بگوییم ایرانی بدون اسلام و انقلاب اسلامی ؟

آیا این هدف انقلاب نرمی است که اکنون آنان را به مذاکره با ایران واداشته است؟ آیا هدف مذاکرات همین است؟

 پس باید با این اوضاع از فردای بعد از توافق شاهد مذاکره به سر این مسائل باشیم تا تحریم ها برداشته شود؟ مذاکره بر سر قدرت موشکی و یا به رسمیت شناختن رژیم سرطانی اسرائیل ... نمی دانم شاید کار به حذف تصویر مسجد الاقصی و قبة الصخره از روی اسکناس ها هم کشیده شود...

اما سوال این است که آیا ما تن به این خواسته  ها خواهیم داد ؟ آرمان هایمان در تضاد با این مذاکرات فردای توافق نخواهد بود ؟  متن قانون اساسی مان چطور؟ نمی دانم شاید بهتر است بگویم از فردای بعد از توافق باید هر روز منتظر عدم تعهد آنها به توافق و خلف وعده شان باشیم اگر به تمام مسائل مطرح شده در بالا شک داشته باشیم و آنها را در حد یک پرسش و احتمال بدانیم در کلام خدایمان شک نداریم که می فرماید

وَإِن نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُواْ فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنتَهُونَ )توبه 12)

و اگر سوگندهاى خود را پس از پیمان خویش شکستند و شما را در دینتان طعن زدند، پس با پیشوایان کفر بجنگید، چرا که آنان را هیچ پیمانى نیست، باشد که [از پیمان‏شکنى‏] باز ایستند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۸
سبحان شهیدی

نظرات  (۱)

It was also a perfect way to spend GloMbeed’s 5th birthday with students and partners from across the network. Check out these updates from our chapters since the Summit and have a lovely Friday!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی