حاجز

وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ_سوره نحل ایه 125

حاجز

وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ_سوره نحل ایه 125

حاجز

حاجز در عربی یعنی سنگر....
شاید اینجا یکی از سنگر های ما در برابر هجوم های صدگانه دشمن باشد.... سلاح ما امر قران که می گوید "وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ"
یاحق...

پنجشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳ ب.ظ

جمهوری اسلامی نظامی برای تحقق آرمانها

قطعاً جمهوری اسلامی  در پی انقلاب مردمی ایران به منظور تحقق ارمان های مد نظر انقلابیون پدید آمد ، آرمان هایی که پیدا کردنشان هم خیلی سخت و دشوار نیست چرا که به راحتی می توان آن ها را در میان شعارهای مردمی در تظاهرات و اعتراضات ضد حکومت طاغوت دید . شعارهایی که حرف از آزادی ، استقلال و سخن از حکومتی اسلامی می زدند.


1- قطعاً جمهوری اسلامی  در پی انقلاب مردمی ایران به منظور تحقق ارمان های مد نظر انقلابیون پدید آمد ، آرمان هایی که پیدا کردنشان هم خیلی سخت و دشوار نیست چرا که به راحتی می توان آن ها را در میان شعارهای مردمی در تظاهرات و اعتراضات ضد حکومت طاغوت دید . شعارهایی که حرف از آزادی ، استقلال و سخن از حکومتی اسلامی می زدند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی منبعی مناسب است برای شناخت برخی از اصلی ترین و شاید حیاتی ترین آرمان های مردم و انقلاب اسلامی ، سخنان رهبر کبیر انقلاب ، امام خمینی ( ره ) و رهنمودهای پدرانه ی رهبرمان حضرت آیت الله خامنه ای هم منبعی دیگر برای شناخت این آرمان ها می باشد . پس ما نباید برای یافتن آنها سردرگم باشیم چرا که منابع اصیل و معتبری را در اختیار داریم.

2-" استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی " شاید بشود گفت اصلی ترین شعار مردم در انقلاب اسلامی که مطالبه مردم از این انقلاب بود ، مردمی که خواستار استقلال بودند و می خواستند آزادانه در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند و برای گذر از طاغوت خواستار حکومتی توحیدی و اسلامی بودند تا دیگر آرمان های آنان محقق شود. اما هر کدام از این ها چه نتایجی در پی داشت ؛ ایا همین سه را می توان به عنوان آرمان های مردم در این انقلاب معرفی کرد؟

3- آزادی و استقلال دو اصل و رکن بسیار مهم در جمهوری اسلامی هستند و این دو به گفته قانون اساسی به یک رکن دیگر هم متصل می شوند و از هم تفکیک ناپذیرند و آن هم « وحدت » است . 1

الف) استقلال : مقوله ای که در سال های سلطنت به شدت لگدمال شده بود از مهمترین آرمان های جمهوری اسلامی  می باشد. به تعبیر مقام معظم رهبری استقلال همان آزادی در مقیاس یک ملت است.2 هیچ فرد و نهادی حق ندارد به بهانه های مختلف استقلال کشور در تمام عرصه ها را مجروح کند و آن را از بین ببرد. و این وظیفه ماست که از آن دفاع کنیم و نگذاریم انسان هایی واداده به استقلال و تمامیت ارضی ایران لطمه وارد کنند. گاه با قلم ، گاه با سخنی و یا حتی سیاستمدارانی با سیاست های غلط و اشتباهشان.

ب)  آزادی : انسان آزاد است و آنچه بخواهد مانع رشد او و هدایت او شود آزادی او را سلب کرده. آزادی به معنای بی قیدی نیست به معنای ولنگ و باری فرهنگی نیست ، به معنای تشویش و اغتشاش سیاسی نیست بلکه به معنای پاسخ صحیح به استعداد های انسانی و در تبع آن توجه به حقوق انسان ها دادن است.

ج)  وحدت : وحدت در تمام اقشار جامعه نیاز است چرا که آن جامعه که وحدت نداشته باشد در برابر حملات دشمن آسیب پذیر خواهد شد. شاید اختلاف بین نیروهای داخلی مهمترین کلید پیروزی باطل است. وحدت در بین مسئولین ، وحدت در بین مردم وحدت اسلامی و شقوق مختلف دیگر که هر یک به نحوی مهم و ضامن حفظ جامعه در برابر دسیسه ها و ترفندهای دشمن است. جامعه ای که وحدت در آن نباشد استقلالش مورد هجمه  قرار خواهد گرفت و در پی آن آزادی هم در جامعه از بین خواهد رفت این همان راز تفکیک ناپذیری این سه رکن مهم  به بیان قانون اساسی است.

4- تشکیل جمهوری اسلامی به منظور تحقق آرمان ها و اهدافی دیگر نیز می باشد از جمله اینکه می توان گفت اولین هدف برقراری حاکمیت دینی است؛ یعنی اجرای قوانین و قواعد اسلامی در جامعه برای داشتن جامعه ای سالم و خالی از ظلم و تبعیض .

عدالت اجتماعی : از دیگر آرمان های جمهوری اسلامی که در تبع تشکیل حکومت دینی می باشد و انبیاء و ائمه از بدو تاریخ تاکنون برای برقراری آن در جامعه و در نتیجه تقرب الهی در بین مردم آمده اند.

قطعاً عدالت اجتماعی نتایج بسیاری را در پی خواهد داشت که نشان از جامعه ای الهی است.3

تشکیل حکومت اسلامی در ایران و از بین رفتن طاغوت ها  مسیری همچون "لا اله الا الله" را طی می کند یعنی ابتدا نه گفتن  به خدایان ساختگی و طاغوت ها، نه گفتن به قدرت های ظالم مستکبر و ظالم و رسیدن به الله و جامعه ای هم سرشت با فطرت الهی .

بی شک طی این مسیر نیاز به روحیه ی جهاد و مقاومت دارد ، روحیه ی زیر بار ظلم نرفتن ، همراه طاغوت نشدن ، روحیه ای که بتوان 8 سال با آن مردانه جنگید و دفاع کرد ؛ یعنی یکی دیگر از آرمان های انقلاب مفهومی است به نام جهاد و مقاومت. قطعا علاوه بر این موارد که ذکر شد مواردی دیگر هم یافت شود اما می توان گفت این آرمان های مذکور شامل ترین آنها می باشد.

5- قطعا پس از انقلاب اسلامی بخشی از این آرمانها با وقوع این انقلاب محقق شد اما قطعا بخش بسیاری از آرمانها و خواسته ها محقق نشده و متاسفانه وجود روحیاتی محافظه کارانه  از بدو انقلاب تا به حال مانع تحقق آنها شده است روحیاتی که خود را واقع گرا و منطقی می دانند اما باید گفت آرمان گرایی در تبع واقع گرایی پدید می آید چرا که نگرشی واقع بینانه نیاز است تا جای خالی آرمانها را احساس کرد.

در پایان باید گفت آرمانهای هر جامعه ای دست یافتنی است پس نباید به بهانه نگاهی واقع گرایانه که به غلط توسط برخی محافظه کاران تساحب شده دست از حرکت به سوی آنها برداشت .

 

پ ن :

1/اصل نهم قانون اساسی

2/ سخنان رهبر انقلاب به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی در 14/3/94

3/ر ک به اصل سوم قانون اساسی

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۹
سبحان شهیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی