حاجز

وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ_سوره نحل ایه 125

حاجز

وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ_سوره نحل ایه 125

حاجز

حاجز در عربی یعنی سنگر....
شاید اینجا یکی از سنگر های ما در برابر هجوم های صدگانه دشمن باشد.... سلاح ما امر قران که می گوید "وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ"
یاحق...

سه شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۱ ق.ظ

استعداد یابی برای نفوذ

 

نفوذ چیست؟ برای چه اهدافی است؟ در واژگان سیاسی، نفوذ به منظور جاسوسی و خرابکاری معادل با in filtrate  می باشد. این واژه در مطالعات محیط زیست و زمین شناسی زمانی به کار می رود که آب های مانده بر روی زمین و آب های فاضلابی درون خاک نفوذ کنند. وجه شبه نفوذ این آبها در خاک و نفوذ دشمن در یک جامعه عبور از لایه های خاک است که می شود آن را به یک جامعه و لایه های مختلف آن تشبیه کرد. به گفته محققان سرعت و میزان نفوذ آب در خاک بسته به جنس خاک و مقاومت آن است، دقیقاً مانند یک جامعه که هر چه قدر به هم پیوسته تر و یک دست تر باشند نفوذ دشمن در آن سخت تر و دشوار تر است.

اما نفوذ در یک جامعه برای تحقق چه اهدافی است ؟ کدام هدف است که بیگانگان را ترغیب به نفوذ می کند؟

اگر بخواهیم بطور خلاصه جواب پرسش فوق را بدهیم ؟ باید بگوییم او به دنبال براندازی و یا بهتر است گفته شود به دنبال استحاله جامعه هدف ، یعنی جمهوری اسلامی ایران است. این روند و عملیات، سازوکارهای اجتماعی دارد و به همین منظور نیاز به تحلیلی جامعه شناختی است.

اگر بخواهیم بطور خیلی خلاصه و با صرف نظر از سایر دیدگاه های علمی جامعه را تعریف کنیم باید بگوییم جامعه مجموعه ای از انسان هاست که دور هم با اشتراکات و اختلافات موجود جمع شده اند. این جامعه شامل نهادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که هدف عملیات نفوذ، اثر گذاری بر مردم و این نهادها است.

در جامعه برخی افراد از توانایی ها و استعدادهایی برخوردارند که این امتیازات سبب اثرپذیری مردم از آنها شده است. اینها را نخبگان جامعه می گویند نخبگان جامعه در عرصه هایی مختلف از جامعه سیاست علم فرهنگ هنر و ... هستند. از طرفی می توان درباره جامعه جمهوری اسلامی ایران تقسیم بندی دیگری را از مردم نیز ارائه داد یعنی آنها را تقسیم به قشر های سفید، خاکستری و سیاه کرد.

قشر سفید حامیان دائمی و وفادار به جامعه و نظام اسلامی هستند قشر سیاه هم افرادی هستند که باید از آنها قطع امید کرد و از خطراتشان بر حذر بود در این میان قشر خاکستری شامل افرادی است که آسیب پذیری بالایی به دلیل کم بودن اطلاعات و آگاهی خواهند داشت این افرادمهمترین هدف بیگانگان برای تسلط بر یک جامعه هستند چرا که با تبلیغات منفی می توان آنها را به قشر سیاه پیوند داد.

جامعه متشکل از نهادهای مختلف اجتماعی است که می توان عمده آنها را در سه دسته سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جای داد.

در جمهوری اسلامی نهاد سیاسی را می توان متشکل از رهبری، قوای سه گانه ، شورای نگهبان ، مجمع تشخیص مصلحت و ... دانست. شاید بتوان گفت نهاد اقتصادی شامل وزارت اقتصاد ، بازار ، سازوکار بازرگانی و صادرات و واردات اعلام کرد و گفت نهاد فرهنگی جامعه متشکل از مهترین بنیان های یک جامعه از جمله یک خانواده ، مدارس ، دانشگاه ها ، هنرمندان و ... است .

برای نفوذ باید در عرصه های مذکور عمل کرد. می توان گفت نفوذ در ایران دو محور دارد : 1- عملیات بر روی مردم و اذهان آنها . 2- عملیات در نخبگان برای اثرگذاری بیشتربر مردم و ساختار های جامعه.

محور اول سعی در تقویت قشر سیاه جامعه دارد یعنی هدف آن قشر خاکستری است بنابراین سعی در تغییر باورهای آنها و دستکاری کردن آن باورها و ارزش  ها به نفع خودشان دارد.

اما محور دوم که بسیار مهم است نفوذ در نخبگان است. در عرصه سیاست نفوذ در سران اصلی جمهوری اسلامی محال و غیر ممکن است بنابراین سعی در اثرگذاری بر رتبه های پایین تر اما اثرگذار خواهند داشت.

در عرصه اقتصاد شاید بهترین راه و اصلی ترین راه آنها وابسته سازی اقتصاد ایران به خارج باشد که از طریق تسخیر بازاربا واردات بی رویه و منهدم کننده ممکن است و دوای درد آن هم اقتصاد مقاومتی و عملی کردن سیاست های آن است.

همچنین در عرصه فرهنگ باید گفت بیشترین سرمایه گذاری را بر روی قشر خاکستری می کنند اما باید دانست اثرپذیری قشر خاکستری از نخبگان جامعه بسیار زیاد است. مثلاً آنها حرف های یک استاد دانشگاه را به خوبی می پذیرند پس دشمن به سمتی می رود که در استادان دانشگاه نفوذ کند و یا برای مثال در عرصه فرهنگ، رسانه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به خوبی اثرگذاری می کند بر اقشار جامعه پس نفوذ رسانه ای می شود یکی دیگر از حربه ها.

بنابراین باید گفت محور دوم عملیات نفوذ که در نخبگان است یکی از مهمترین و اصلی ترین راهبردهای دشمن است. بنابراین کسانی که به هر نحوی بر مردم اثرگذارند و رفتارهایشان دیده می شود باید مراقب باشند تا تکه ای از پازل دشمن نشوند.

پ . ن :  سلطه با شکل استعمار کهنه و نو دیگر عملی نیست، اکنون به‌دنبال این هستند که تفکرات در درون عناصر فعال، هوشمند و نخبه‌ی یک کشور جوری شود که اهداف آنها را برآورده کند.   دیدار با روسای دانشگاه ها 20 ابان 94

منابع : در امدی بر جامعه شناسی سیاسی احمد نقیب زاده

جامعه شناسی  تی بی باتومور

فرهنگ لغات سیاسی جمشید نوروزی

فرهنگ لغات محیط زیست جعفر نوری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۳
سبحان شهیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی